Το Facebook, η κοινωνική ιστοσελίδα που ξεκίνησε σε ένα δωμάτιο στο πανεπιστήμιο του Harvard μόλις πριν από έξι χρόνια, αυξάνεται με συγκλονιστικό ρυθμό σε όλο τον κόσμο, με περισσότερους απο 500 εκατομμύρια χρήστες, όταν μόλις πριν από 15 μήνες είχε ‘μόνο’ 200 εκατομμύρια χρήστες.
Η μια χώρα μετά την αλλη, επιβεβαιώνουν συχνά την ηγετική θέση του Facebook εκτοπίζοντας άλλα κοινωνικά δίκτυα, οπως το MySpace στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στη Βρετανία, για παράδειγμα, το Facebook έκανε την άλλοτε δημοφιλή Bebo να βλέπει τη πλάτη του, αναγκάζοντας την AOL να πωλήσει το site με τεράστια απώλεια δύο χρόνια μετά την αγορά του εναντι 850 εκατομυρριων δολλαριων. Στη Γερμανία, το Facebook ξεπέρασε το StudiVZ, που μέχρι τον Φεβρουάριο ήταν το κυρίαρχο κοινωνικό δίκτυο εκεί.
Με την αυτοπεποίθηση που τον διακατέχει, ο Mark Zuckerberg , ο 26-χρονος διευθύνων σύμβουλος του Facebook, πρόσφατα δήλωσε ότι είναι «σχεδόν βέβαιο» ότι η εταιρεία θα φτάσει το ένα δισεκατομμύριο χρήστες. “Ειναι πιο καινοτόμο από κάθε άλλο κοινωνικό δίκτυο, και πρόκειται να συνεχίσει να αυξάνεται”, δήλωσε ο Jeremiah Owyang, αναλυτής της Altimeter Group. ” Το Facebook θέλει να είναι πανταχού παρον, και είναι επιτυχής για τώρα.”
Η ραγδαία άνοδος του Facebook έχει δημιουργησει πολλες ανησυχιες στη Google, που το βλεπει ως απειλή σε πολλούς τομείς. Μεγάλο μέρος της δραστηριότητας στο Facebook δεν είναι ορατή για τις μηχανή αναζήτησης της Google, η οποία καθιστάται λιγότερο χρήσιμη με την πάροδο του χρόνου. Επιπλέον, τα δισεκατομμύρια των συνδέσεων (links) από τους χρήστες στο Facebook έχουν μετατρέψει το κοινωνικό δίκτυο σε σημαντική δύναμη σε ότι αφορά το τι βλέπουν οι χρήστες στο διαδίκτυο – ρόλος που παλιά είχε σε μεγάλο βαθμό το Google. Η Google έχει προσπαθήσει ξανά και ξανά να διυσδύσει στη κοινωνική δικτύωση όχι μόνο με το Orkut, αλλά και με τα προφίλ χρήστη, με μια πρωτοβουλία που ονομάζεται OpenSocial, και, πιο πρόσφατα, με τον Buzz, ένα κοινωνικό δίκτυο που αναμιγνύει στοιχεία του Facebook και Twitter με το Gmail. Αλλά καμία από αυτές τις πρωτοβουλίες δεν έχουν επηρεάσει αρνητικά το Facebook. Η Google βγαζει τα χρήματα από διαφημίσεις, αλλα ακόμη και εδώ, το Facebook αποτελεί πρόκληση. “Δεν υπάρχει τίποτα πιο απειλητικό για τη Google από μια εταιρεία που έχει 500 εκατομμύρια συνδρομητές και γνωρίζει πολλά για αυτούς και θέτει συγκεκριμένες διαφημίσεις μπροστά τους», δήλωσε ο Todd Dagres, συνέταιρος της Spark Capital, μια εταιρεία επιχειρηματικών συμμετοχών που έχει επενδύσει στο Twitter και άλλες κοινωνικές επιχειρήσεις δικτύωσης. “Για κάθε δευτερόλεπτο που οι άνθρωποι είναι στο Facebook και για κάθε διαφήμιση που το Facebook βάζει μπροστά τους, σημαινει πως είναι ένα δευτερολεπτο λιγότερο στο Google και μια διαφήμιση λιγότερη που το Google βάζει μπροστά τους.”
Με σχεδόν τα δύο τρίτα του συνόλου των χρηστών του διαδικτύου στις Ηνωμένες Πολιτείες να εχουν ηδη λογαριασμο στο Facebook, η εταιρεία έχει τωρα επικεντρωθεί στην διεθνή επέκταση. Πριν από μολις δύο χρόνια το Facebook ήταν διαθέσιμο μόνο στην αγγλική γλώσσα. Ακόμα και ετσι ομως, σχεδόν το ήμισυ των χρηστών του ήταν εκτος των Ηνωμένων Πολιτείων, και η παρουσία του ήταν ιδιαίτερα ισχυρή στη Βρετανία, την Αυστραλία και άλλες αγγλόφωνες χώρες. Το δύσκολο και προκλητικό έργο της επέκτασης της ιστοσελιδας στο εξωτερικό έπεσε στον Javier Olivan, ένα 33-χρονο Ισπανό, που εντάχθηκε στο Facebook πριν από τρία χρόνια, όταν είχε 30 εκατομμύρια χρήστες. Ο κ. Olivan ηταν οδήγος σε μια καινοτόμο προσπάθεια του Facebook να έχουν τη δυνατοτητα οι χρήστες του να μεταφράζουν την ιστοσελιδα σε περισσότερες από 80 γλώσσες. Άλλες ιστοσελίδες και εταιρείες τεχνολογίας, ιδιαίτερα η Mozilla, δημιουργός του Firefox browser, είχε χρησιμοποιήσει εθελοντές για τη μετάφραση των προγραμμάτων των ιστοτόπων τους. Αλλ;a με 300.000 λέξεις στο Facebook – χωρις να μετράμε υλικό που αναρτάται από τους χρήστες – το έργο ήταν τεράστιο. Το Facebook όμως οχι μόνο ενθ;aρρυνε τους χρήστες να μεταφράσουν κάποια τμήματα του χώρου, αλλά αφησε άλλους χρήστες να τελειοποιήσουν τις μεταφράσεις ή να επιλέξουν μεταξύ πολλών μεταφράσεων. Περίπου 300.000 χρήστες συμμετείχαν. “Κανείς δεν το είχε πράξει στο παρελθον στη κλίμακα που το κάναμε εμεις”, είπε ο κ. Olivan. Η προσπάθεια απέδωσε καρπούς. Τώρα, περίπου 70 τοις εκατό των χρηστών του Facebook βρίσκονται εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών.
Και ενώ ο αριθμός των χρηστών στις Ηνωμένες Πολιτείες διπλασιάστηκε τον τελευταίο χρόνο, σε 123 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την comScore, ο αριθμός υπερτριπλασιάστηκε στο Μεξικό, σε 11 εκατομμύρια, και υπερτετραπλασιάστηκε στη Γερμανία, σε 19 εκατ. ευρώ. Με κάθε νέα μετάφραση, το Facebook έμπαινε δυναμικα σε μια νέα χώρα ή περιοχή, και η εξάπλωσή του αντικατοπτρίζεται συχνά απο τους δεσμούς μεταξύ των εθνών και τη μετακίνηση των προσώπων σε ολα τα σύνορα. Μετά που εγινε δημοφιλή στην Ιταλία, για παράδειγμα, το Facebook εξαπλώθηκε στα ιταλόφωνα τμήματα της Ελβετίας. Όμως, στις γερμανόφωνες περιοχές της Ελβετίας, η θέσπιση του Facebook καθυστέρησε. Όταν το Facebook άρχισε να λάμβανει νέα ώθηση στη Βραζιλία, η δραστηριότητα ήταν ιδιαίτερα έντονη στις νότιες περιοχές της χώρας που συνορεύουν με τις γειτονικές της Αργεντινής, όπου το Facebook ήταν ήδη δημοφιλής. “Είναι μια χαρτογράφηση του πραγματικού κόσμου,” είπε ο κ. Olivan.
Το Facebook όμως δεν είναι δημοφιλές παντού. Η ιστοσελίδα είναι σε μεγάλο βαθμό μπλοκαρισμένη στην Κίνα. Και με λιγότερους από ένα εκατομμύριο χρήστες στην Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και η Ρωσία, είναι πολύ πιο πίσω από τα γηγενη κοινωνικά δίκτυα σε αυτές τις μεγάλες αγορές. Ο κ. Olivan, ο οποίος ηγείται μιας ομάδας μόλις 12 ατόμων ελπίζει να το αλλάξει αυτό. Το Facebook απέστειλε πρόσφατα μερικούς από τους καλύτερους μηχανικούς του σε ενα νέο γραφείο στο Τόκιο, όπου εργάζονται για να τελειοποιήσουν τις αναζητήσεις έτσι ώστε να λειτουργούν με τις τρεις ιαπωνικές γραφές. Στη Νότια Κορέα, καθώς και στην Ιαπωνία, όπου οι χρήστες χρησιμοποιούν τα κινητά τηλέφωνα περισσότερο από ό, τι τους προσωπικούς υπολογιστές για να μπαίνουν στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, η εταιρεία συνεργάζεται με φορείς εκμετάλλευσης δικτύων για την εξασφάλιση της διανομής των υπηρεσιών της.
Γνώστες της βιομηχανίας λένε ότι, πάνω από όλα, το Facebook επωφελείται από έναν κύκλο όπου η επιτυχία φέρνει μεγαλύτερη επιτυχία. Ειδικότερα, τα έσοδα που υπολογίζονται σε 1 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, επιτρέπουν στην εταιρεία να επενδύει στη βελτίωση των προϊόντων της και να κρατήσει τους ανταγωνιστές μακρυά. “Πιστεύω ότι το Facebook είναι μπροστά (απο τον ανταγωνισμό) για δύο λόγους», δήλωσε ο Bing Gordon, συνέταιρος στη Kleiner Perkins Caufield & Byers και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Zynga, δημιουργών δημοφιλών παιχνιδιών στο Facebook όπως το Farmville και το Mafia Wars. Ο κ. Γκόρντον είπε πρώτο ότι το Facebook έχει προσλάβει μερικούς από τους καλύτερους μηχανικούς απο το Silicon Valley, και δεύτερο ότι η στρατηγική της εταιρείας είναι να δημιουργήσει μια πλατφόρμα για άλλους προγραμματιστές λογισμικού. “Έχουν ανοίξει μια πλατφόρμα, και έχουν τις καλύτερες εφαρμογές για τη βάση αυτή,” ο κ. Γκόρντον, δήλωσε. Με το προβάδισμα του Facebook απέναντι στους ανταγωνιστές του να αυξάνεται, δεν είναι σαφές εάν η Google, ή οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, θα καταφέρει να εκτροχιάσει τη ξέφρενη πορεία του. Ο Danny Sullivan, εκδότης της Search Engine Land , ενος blog για τη βιομηχανία, λέει πως “Το Google δεν μπορεί καν να αγγίξει την πρώτη βάση των κοινωνικών δικτύων, η οποία είναι η αλληλεπίδραση ανθρώπων μεταξύ τους, και πολύ λιγότερο στη δεύτερη ή τρίτη βάση, που είναι η αλληλεπίδραση ανθρώπων μέσα από παιχνίδια και εφαρμογές. “
Το μόνο που απομένει τώρα είναι να δούμε αν ο Zuckerberg θα βγεί αληθινός στις δηλώσεις του και αν το φαινόμενο του διαδικτύου που λέγεται Facebook και που έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνεί ο κόσμος θα καταφέρει να φτάσει σε άλλη μια διάκριση – τη σύνδεση ενός στους επτά ανθρώπους στον πλανήτη!
Σχετικά άρθρα: