Δες τι χρειάζεται να έχεις για να γίνεις επιτυχημένος επαγγελματίας
Ως νέος freelancer θα ανακαλύψετε στην αρχή ότι έχετε μεγάλη ελευθερία στο σχεδιασμό του προγράμματος σας. Παρόλα αυτά αυτό μπορεί να αποτελέσει το μεγαλύτερο πρόβλημα μιας και χρειάζεται να είστε ιδιαίτερα πειθαρχημένος προκειμένου να εκτελέσετε σωστά τις υποχρεώσεις σας. Το να είστε κύριος του εαυτού σας, σημαίνει εκτός των άλλων να πραγματοποιείται σωστές κινήσεις, προκειμένου να έχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Τι πρέπει να προσέξουμε πριν αποφασίσουμε να γίνουμε freelancers!
Ο κόσμος του Freelancing μπορεί να γίνει εκπληκτικός ή να μετατραπεί σε έναν ζωντανό εφιάλτη αν δεν προσέξουμε. Πριν πάρουμε λοιπόν την απόφαση να ασχοληθούμε με αυτό, είναι απαραίτητο να έχουμε καλά στο νου μας κάποιες απαραίτητες προϋποθέσεις όπως:
- Γνωρίζω καλά το αντικείμενο μου;
- Μπορώ να ανταπεξέλθω οικονομικά;
- Υπάρχει περιθώριο κέρδους στην αγορά που θα επικεντρωθώ;
- Πως θα αποκτήσω νέους πελάτες;
Πολλοί νέοι freelancers σκέφτονται με το που θα τελειώσουν τη σχολή τους πως γνωρίζουν καλά το αντικείμενο τους. Η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική όμως. Αυτό συμβαίνει επειδή στην οποιαδήποτε σχολή θα μάθεις τα απολύτως βασικά, ενώ στον επαγγελματικό στίβο θα «ψηθείς» σε αυτό που χρειάζεται ο πελάτης. Πριν λοιπόν ξεκινήσετε να γίνετε εσείς ο ίδιος freelancer, καλό θα ήταν να δουλέψετε σε μία άλλη εταιρεία ή freelancer, ο οποίος να γνωρίζει τη δουλειά. Αυτό θα έπρεπε να το επιδιώξετε, ακόμη και αν χρειαστεί να πληρώνεστε ελάχιστα ή καθόλου για ένα διάστημα.
Μπορεί το παραπάνω να ακούγεται παρανοϊκό, αλλά αρχικά για να μάθω τη δουλειά και για να κάνω portfolio, έπαιρνα projects από το odesk, με ελάχιστα χρήματα ή καθόλου χρήματα. Έτσι κατάφερα να καταλάβω πως κινείται η αγορά και φυσικά να αποκτήσω ένα τυπικό portfolio, το οποίο θα μου έδινε τη δυνατότητα να πάρω καλύτερους πελάτες. Όσα προσωπικά projects και αν έχουμε κάνει, ποτέ δεν πρόκειται να είναι στον ίδιο επαγγελματικό βαθμό με τα projects των πελατών. Πριν αποφασίσουμε να γίνουμε freelancers λοιπόν, πρέπει να έχουμε καλή γνώση του αντικειμένου μας, αλλιώς θα είμαστε ένα μικρό ψάρι, σε μια μεγάλη θάλασσα.
Αν έχετε ξεπεράσει το πρώτο εμπόριο και γνωρίζεται καλά το αντικείμενο σας, σειρά έχει ο υπολογισμός των οικονομικών. Το να είσαι freelancer, έχει φυσικά και αρκετά έξοδα και η Ελλάδα δεν είναι το καλύτερο μέρος για την έναρξη μιας επιχείρησης. Πριν ξεκινήσετε λοιπόν, καλό θα ήταν να δείτε αν μπορείτε να αντεπεξέλθετε οικονομικά και τι εναλλακτικές υπάρχουν.
Υποθέτοντας ότι έχετε ξεπεράσει τα πρώτα δύο προβλήματα, θα έρθετε αντιμέτωπος με τον ανταγωνισμό. Μπορεί να ήσασταν ο τέλειος υπάλληλος και πραγματικά το αφεντικό σας να είναι ευχαριστημένο μαζί σας, παρόλα αυτά το ότι ολοκληρώνει κάποιος επιτυχώς ένα project, δεν σημαίνει ότι μπορεί να ανταπεξέλθει σε μια ανταγωνιστική αγορά. Με λίγα λόγια πρέπει να δούμε πόσο «κλειστό» είναι ένα επάγγελμα και τι περιθώρια έχει για έναν ακόμη. Πάντα λέω πως πρέπει να ασχοληθεί κάποιος με κάτι που του αρέσει, αλλά από την άλλη πρέπει να υπάρχει και ένα περιθώριο στο οποίο να μπορεί να βγάλει και χρήματα. Αν λοιπόν η ειδικότητα σας έχει «κλείσει» και δεν υπάρχουν περιθώρια, τότε καλό θα ήταν να το ξανασκεφτείτε.
Η τελευταία παράμετρος είναι αυτή της προσέγγισης πελατών. Αυτός είναι και ο καθοριστικός παράγοντας που θα κάνει εσάς να διαφοροποιηθείτε από τον ανταγωνισμό. Σίγουρα η ποιότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας μετράει, παρόλα αυτά δεν είναι ένας παράγοντας που θα σας κάνει να ξεχωρίσετε. Αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχουν και άλλοι στον επαγγελματικό στίβο που μπορεί να έχουν αντίστοιχες ή καλύτερες υπηρεσίες/προϊόντα από εσάς. Ποιος ξεχωρίζει λοιπόν; Αυτός που έχει το καλύτερο marketing plan. Αν δεν έχετε σκεφτεί λοιπόν πως θα προσεγγίσετε νέους πελάτες, τότε καλό θα ήταν να σκεφτείτε έναν τρόπο για να το κάνετε αυτό.
Κάποιοι από τους καλύτερους τρόπους για την προσέγγιση πελατών είναι οι παρακάτω, χωρίς να αποτελούν κανόνα:
- Επιλογή γραφείου σε κεντρικό σημείο
- Διαδικτυακή διαφήμιση
- Κλασική διαφήμιση
Σε περίπτωση που αποφασίσετε να πάρετε γραφείο, τότε σίγουρα έχετε ακούσει πως εκτός από το πολύ καλό design που θα έπρεπε να έχει, είναι καλό να βρίσκεται σε κεντρικό σημείο. Έτσι όλοι θα έχουν υπόψη που μπορούν να απευθυνθούν, σε περίπτωση που θα χρειαστούν τις υπηρεσίες σας. Βέβαια αυτό απαιτεί αρκετό κεφάλαιο και αρκετοί το αποφεύγουν, τουλάχιστον στην αρχή.
Η διαδικτυακή διαφήμιση είναι η αγαπημένη μου και αποτελεί τον κύριο τρόπο με τον οποίο προσεγγίζω αυτή τη στιγμή πελάτες. Παντού θα ακούσετε ότι οι διαδικτυακή διαφήμιση είναι φθηνή. Προσωπικά έχω αντίθετη άποψη ή τουλάχιστον ότι είναι η μισή αλήθεια. Αυτό που θεωρώ επιτυχημένο στη διαδικτυακή διαφήμιση είναι πως είναι μετρήσιμη. Γνωρίζω από πού με βρήκε κάποιος, πόσο μου κόστισε ο κάθε επισκέπτης και πόσο κέρδισα από αυτόν. Αν δεν με συμφέρει κάτι, απλά το κόβω. Με τα κλασικά μέσα, δυστυχώς δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα.
Με την κλασική διαφήμιση έχω ασχοληθεί πολύ λιγότερο, μιας και είναι δύσκολο κατά τρόπον τινά για το επάγγελμα μου. Παρόλα αυτά μπορεί να έχετε αποτέλεσμα, αν τα φυλλάδια ή το ραδιόφωνο έχει ένα καλό call to action. Στην δική μου περίπτωση ήταν να δώσω τις υπηρεσίες μου σε προσφορά. Ας υποθέσουμε ότι είμαστε στα μέσα Ιουνίου και ξέρουμε ότι οι νέοι πελάτες είναι δύσκολο να έρθουν. Θεωρητικά δεν θα έχουμε δουλειά και θα είναι μήνας που θα «μπούμε μέσα». Εδώ είναι μία καλή περίοδος να κατεβάσουμε αρκετά τις τιμές μας, προκειμένου να βγάλουμε τουλάχιστον το κόστος συντήρησης μας.
Δεν λέω προς θεού ότι η κλασική διαφήμιση δεν λειτουργεί. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι τα φυλλάδια ή η διαφήμιση μας, πρέπει να έχουν κάτι που να τραβήξει το ενδιαφέρον των εν δυνάμει πελατών μας. Αν βγάλω ένα φυλλάδιο που απλά λέει κατασκευή ιστοσελίδων με 1000 ευρώ, τότε πιθανότατα να μην ενδιαφέρει κανέναν. Αν αντίστοιχα βγάλω ένα φυλλάδιο που θα λέει Προσφορά, κατασκευή ιστοσελίδας με 50% έκπτωση (από 1000 στα 500 ευρώ), τότε κεντρίζω το ενδιαφέρον και έχω περισσότερες πιθανότητες να αποκτήσω νέους πελάτες.
Σημείωση: όσοι δεν έχετε διαβάσει το βιβλίο cashvertising του Roger Dawson, θα σας πρότεινα να το ρίξετε μια ματιά.
Το Marketing πλάνο μας
Ο λόγος που επιμένω τόσο πολύ στην προώθηση και στην προσέγγιση νέων πελατών, είναι επειδή αυτός ο παράγοντας θα γεμίσει το πορτοφόλι μας. Χωρίς νέους πελάτες, στην καλύτερη περίπτωση απλά θα χάσουμε το χρόνο μας.Για να έχουμε λοιπόν ένα επαρκές πλάνο προώθησης, μπορούμε να δούμε τις παρακάτω μεθόδους προώθησης της επιχείρησης μας.
10 Τρόποι για να προωθήσετε την επιχείρηση σας
- Να πάμε σε εκδηλώσεις και να γνωρίζουμε κόσμο
- Να δίνουμε επαγγελματικές κάρτες σε κάθε περίπτωση
- Να έχουμε ιστοσελίδα με προσωπικό blog, προκειμένου οι επισκέπτες να μας γνωρίζουν «προσωπικά» από αυτά που γράφουμε. Σημαντικό εδώ είναι να δίνουμε και freebies, όπως δωρεάν ebooks, reports και φυσικά να ανανεώνουμε συχνά το blog μας.
- Να στέλνουμε μαζικά newsletter στους ενδιαφερόμενους που έχουν εγγραφεί για να πάρουν τα δωρεάν ebooks ή reports μας.
- Να διαφημιστούμε στo Facebook, ιδιαίτερα αν πρόκειται να απευθυνθείτε στην τοπική αγορά.
- Αποστολή SMS σε άτομα που έχουν αφήσει το κινητό τους στη φόρμα εγγραφής του Newsletter.
- Google Adwords & SEO, με τα οποία θα πιάσουμε στοχευμένους χρήστες.
- Δημιουργία εξειδικευμένου, τοπικού καταλόγου (directory), προκειμένου να γνωρίσουμε καλύτερα τους εν δυνάμει πελάτες μας.
- Διαμοιρασμό φυλλαδίων με προσφορές της επιχείρησης μας.
- Ραδιοφωνική διαφήμιση με τις προσφορές σας.
Τα παραπάνω είναι μόνο κάποιες από τις αμέτρητες μεθόδους που υπάρχουν για να προωθήσουμε το επάγγελμα μας.
Παρόλο που όλοι οι κανόνες που θα αναλύσουμε, φαίνεται να είναι απολύτως λογικοί, δεν σημαίνει ότι τους θυμόμαστε πάντα ή ότι είναι και τόσο εύκολοι όσο πιστεύουμε.
Οκ λοιπόν, τα ξεκίνησα τα παραπάνω, αλλά τι άλλο πρέπει να προσέξω;
Οι παρακάτω κανόνες που θα αναλύσω, λειτουργούν διαφορετικά σε διαφορετικούς ανθρώπους. Είναι λογικό λοιπόν κάποιοι από αυτούς να θεωρούνται περιττοί για κάποιους και χρήσιμοι για άλλους.
Προγραμματίστε τις υποχρεώσεις σας
Καλό θα ήταν να προγραμματίσετε τις δουλειές που έχετε μέσα στη βδομάδα. Ο προγραμματισμός δεν θα σας πάρει πάνω από μία (βαριά δύο) ώρα/ες τη βδομάδα. Τι θα κερδίσετε;
- Θα ξέρετε τι πρέπει να τελειώσετε
- Θα ξέρετε που έχετε μείνει πίσω
- Θα ξέρετε πόσος διαθέσιμος χρόνος σας έχει μείνει για νέα project
- Πότε έχετε κανονίσει να βρεθείτε με υπάρχοντες πελάτες, επομένως θα μπορέσετε να προγραμματίσετε τα meeting σας με νέους
Χρησιμοποιήστε δωρεάν λογισμικά
Το καλό είναι ότι στην εποχή μας υπάρχουν αρκετά καλά και δωρεάν λογισμικά τα οποία μπορούν να κάνουν εξίσου καλή δουλειά, όσο τα μισθωμένα (ή τουλάχιστον να καλύψουν ένα μέρος). Για παράδειγμα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε open office αντί για Microsoft office ή linux mint αντί για windows. Έτσι θα μειώσετε αρκετά το κόστος για αγορά λογισμικών.
Επενδύστε στο λογότυπο και την εταιρική σας ταυτότητα
Αν και τις περισσότερες φορές στην αρχή οι πελάτες που θα έχουμε θα είναι μικροί και πιθανότατα να μην δίνουν σημασία στις λεπτομέρειες, πιστέψτε με πως δεν ισχύει το ίδιο για τους μεγάλους πελάτες. Με λίγα λόγια χρειάζεστε ένα καλό και εντυπωσιακό λογότυπο και όμορφες επαγγελματικές κάρτες. Οκ μπορεί να θέλετε να εξοικονομήσετε από τις επαγγελματικές κάρτες 20 ευρώ, αλλά μία επαγγελματική κάρτα χωρίς πλαστικοποίηση φαίνεται φτηνιάρικη και χαλάει εύκολα. Αν πάμε με μιζέρια στους πελάτες μας, σίγουρα δεν θα έχουμε τα αποτελέσματα που θέλουμε.
Μάθετε να λέτε όχι
Εάν έχετε φτάσει στο σημείο να έχετε αρκετούς πελάτες και να μην μπορείτε να εξυπηρετήσετε έναν νέο, καλό θα ήταν να τον ενημερώσετε ότι δεν μπορείτε να ασχοληθείτε μαζί του αυτή τη στιγμή. Δεν σημαίνει ότι πρέπει απαραίτητα να του πείτε ΟΧΙ. Απλά ενημερώστε τον ότι δεν είναι δυνατό να γίνει αυτό που θέλει τώρα και πως αν θέλει να συνεργαστείτε θα πρέπει να περιμένει.
Χρεώστε τη δουλειά σας
Πολλοί πελάτες έχουν την εντύπωση ότι θα είστε υπάλληλοι τους. Μπορεί να θέλουν να κάνετε ατελείωτα revisions και γενικά το project να μην τελειώνει ποτέ. Η χρέωση σε ότι κάνετε θα τους αναγκάσει να καταλήξουν και να τελειώσετε νωρίτερα.
Σχετικά με το blog σας
Όλοι και όλα είναι στο internet. Το να έχετε τη δική σας ιστοσελίδα μπορεί στην κυριολεξία να κάνει μια μεγάλη διαφορά. Όχι μόνο φαίνεστε πιο επαγγελματίες, αλλά είναι μία καλή πόρτα για νέους πελάτες. Αρκετοί ψάχνουν νέες υπηρεσίες και προϊόντα, επομένως είναι αναγκαίο να έχετε και εκεί μία καλή παρουσία. Σημαντικός παράγοντας σε όλα αυτά βέβαια είναι να δίνετε συνεχώς πληροφορίες στους αναγνώστες σας, προκειμένου να μεγιστοποιήσετε την «αξία» σας. Επίσης πιθανότατα να έχετε δει διάφορες ιστοσελίδες που δίνουν δωρέαν ebooks και ως αντάλλαγμα ζητάνε το email σας, το τηλέφωνο σας και το όνομα. Έτσι μπορούν μετά να σας στέλνουν sms ή email με τα νέα της επιχείρησης τους. Δείτε επιτυχημένα παραδείγματα και μιμηθείτε τους!
Χρησιμοποιήστε τα Social Media
Το facebook και το linkedin είναι αρκετά διάσημα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην Ελλάδα. Στο πρώτο μπορούμε να βρούμε εν δυνάμει πελάτες, ενώ στο δεύτερο συνεργάτες. Σε περίπτωση που υπάρχουν και διαθέσιμα forums ή κοινότητες εξειδικευμένες στο αντικείμενο σας, τότε σίγουρα θα έπρεπε να συμμετάσχετε μιας και μπορεί να κάνετε καλές συνεργασίες ή να βρείτε νέους πελάτες.
Φροντίστε να εξοικονομείτε με την κάθε ευκαιρία
Παρότι η εταιρεία σας μπορεί να πάει καλά, είναι συνετό να έχετε πάντα ένα απόθεμα στην άκρη, σε περίπτωση που προκύψουν περίοδοι “ξηρασίας”. Το καλό και κακό με το να είναι κάποιος freelancer, είναι ότι επηρεάζεται άμεσα και εύκολα από τις αλλαγές της αγοράς.
Φροντίστε τα λογιστικά σας
Αυτός είναι ένας από τους κύριους λόγους που ένας freelancer ή μία εταιρεία μπορεί να εξαφανιστούν από την αγορά. Φροντίστε να είστε τυπικοί στις υποχρεώσεις σας και να γνωρίζετε τα έσοδα – έξοδα σας.
Ανταμοιβή Πελατών
Αν έχετε πελάτες που συνεχώς σας δίνουν δουλειά, τότε καλό θα ήταν να τους ανταμείψετε. Αυτό μπορεί να είναι μία προσφορά ή ένα δώρο. Για παράδειγμα αν κάποιος αγοράσει μία ιστοσελίδα, την πρώτη μπορείτε να την χρεώσετε κανονικά και τη δεύτερη να περάσετε ένα newsletter σύστημα δωρεάν ή να τους κάνετε καλύτερη τιμή.
Φροντίστε να ακούτε τον πελάτη σας και να τον θεωρείται μοναδικό
Αυτό μπορεί να ακούγεται «κλισέ», παρόλα αυτά είναι σημαντικό να ακούμε τι έχει να πει ο πελάτης μας και να γίνουμε ο «άνθρωπος τους». Έτσι θα σας εμπιστεύονται τυφλά στο μέλλον, γιατί θα τους το έχετε αποδείξει.
Μην δουλεύεται υπερβολικά
Αυτό δυστυχώς δεν έχω καταφέρει να το τηρήσω ούτε εγώ. Το κακό με το freelancing είναι ότι δεν υπάρχει διαχωρισμός δουλειάς – σπιτιού. Έτσι δεν διαχωρίζουμε την προσωπική με την εργασιακή ζωή και δημιουργούνται αρκετά προβλήματα.
Βάλτε πρόγραμμα πότε θα δουλέψετε
Μερικά τηλέφωνα να γίνουν και να απαντήσετε σε μερικά emails, θα καταλάβετε ότι η μέρα έχει περάσει. Για αυτό καλό είναι να ορίσετε ότι θα δουλέψετε από 09:00 – 13:00 για παράδειγμα και έπειτα θα απαντήσετε σε emails, facebook και θα κάνετε τα απαραίτητα τηλέφωνα ενημέρωσης στους πελάτες ή τους συνεργάτες σας. Αυτό θα σας κάνει πιο αποτελεσματικό και θα σας γλιτώσει αρκετό χρόνο.
Να ζητάνε feedback
Καλό θα ήταν να ζητάτε ειλικρινά σχόλια από τους πελάτες σας για το τι τους άρεσε ή τι δεν τους άρεσε από τη συνεργασία που έχετε. Αυτό θα σας βοηθήσει στο μέλλον να έχετε καλύτερα αποτελέσματα, μιας και δεν θα πέσετε στα ίδια σφάλματα.
Αυτός πιστεύω ότι ήταν ο μεγαλύτερος οδηγός που έχω γράψει μέχρι αυτή τη στιγμή για το freelancing και ελπίζω να σας φάνηκαν χρήσιμες οι συμβουλές που σας έδωσα.
Αν από την άλλη έχετε αντίθετη άποψη ή θα θέλετε να προσθέσετε κάποιο σχόλιο, τότε ευχαρίστως θα ήθελα να ακούσω την άποψη σας και να σας ευχηθώ καλή τύχη στον χώρο του Freelancing!
Σημείωση: Μην βάζετε keywords στο πεδίο για το όνομα καθώς επίσης και links προς άσχετες ιστοσελίδες με τη θεματολογία του άρθρου. Οι διαχειριστές του ifeed θα μαρκάρουν αυτόματα αυτά τα σχόλια ως spam!
πολύ καλές πληροφορίες!
prospatho na ertho se epafi mazi sas mesa apo ena karabi thelo na fiakso selida kai na matho osa mporo oste na mporeso na exo ena eisodhma po internet PARAKALO EPIKOINONHSETE MAZI MOU STO EMAIL MOU EFXARISTO
σου έστειλα μήνυμα